Friday 27 April 2012

Latihan 2


 Tajuk : Kata Panggilan Dalam Perbualan Harian.

A . Salin semuala dialog di bawah dengan menggantikan kata ganti nama diri yang dihitam dengan kata panggilan yang sesuai.
               .

      Datuk            nenek                   bapa                   ibu               abang          kakak             adik


Adik               :  Kak Ngah, saya hendak pergi ke rumah kawan. Saya hendak meminjam
             .           bukunya.

Kakak            :  Kalau kamu hendak pergi ke rumah kawan, mintalah izin dengan ibu dan ayah
                        duhulu. Bolehlah dia hantarkan
.
Abang            :  Betul tu. Saya setuju dengan pendapat Kak Ngah. Kalau berlaku apa apa
                         terhadap diri kamu, kita sekeluarga juga  yang akan susah.

Ayah               : Betul kata kamu tu. Kita tidak boleh membuat keputusan mengikut kata hati kita
                         sahaja.

Ibu                  :  Saya setuju dengan pandangan kamu tu. Banyak  lagi peraturan di rumah
                          yang patut kita patuhi.

Adik               :  Saya ingatkan di sekolah sahaja ada peraturan.

Datuk             :  Salah pendapat kamu tu. Sebenarnya bukan di sekolah sahaja peraturan. Di
                          mana-mana tempat pun ada peraturan
                          .
Nenek             :  Betul kata awak tu. Saya setuju.

Adik                : Oh begitu. Sekarang barulah saya faham.
     

No comments:

Post a Comment